Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie zaprasza na panel ekspercki pod tytułem „Zbiory fonograficzne w muzeach. Aktualne wyzwania i problemy”, który odbędzie się 16 listopada 2024 r.

Tematyka panelu dotyczyć będzie zachowania dziedzictwa kulturowego, wyzwań współczesnego muzealnictwa oraz wykorzystania w nich potencjału cyfrowej humanistyki, w szczególności zbiorów fonograficznych.

Wydarzenie będzie transmitowane na profilach Facebook Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego oraz Muzeum Wsi Lubelskiej.

PROGRAM

12:00-12:10 otwarcie panelu

12:10-12:30 dr hab. Katarzyna Smyk, prof. UMCS (Instytut Nauk o Kulturze UMCS), Zbiory fonograficzne w świetle zapisów Konwencji UNESCO 2003. Kilka inspiracji.

12:30-12:50 dr Agata Krajewska-Mikosz (Pracownia Etnomuzykologii, Instytut Sztuki PAN), Miejsce nagrań dźwiękowych i zbiorów muzycznych w misji muzeów na przykładzie Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.

12:50-13:10 dr Jacek Jackowski (Zbiory Fonograficzne IS PAN), Kolekcja nagrań dokumentalnych Muzeum Wsi Lubelskiej w cyfrowym repozytorium Etnofon. Digitalizacja, konserwacja, opracowanie merytoryczne, archiwizacja.

13:10-13:30 przerwa kawowa

13:30-13:50 mgr Aleksandra Sztal (Dział Informatyki i Cyfryzacji Muzeum Narodowego w Lublinie), Techniki dokumentacji trójwymiarowej obiektów dziedzictwa kulturowego i ich praktyczne wykorzystanie. Doświadczenia Muzeum Narodowego w Lublinie.

13:50-14:10 mgr Wojciech Miedziocha, mgr Robert Miedziocha (Poligon Studio), Multimedia w instytucjach kultury i muzeach.

14:10-15:00 dyskusja i zakończenie panelu, moderator dr Agata Kusto (Instytut Nauk o Kulturze, Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie)

Organizatorem panelu jest Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne, a współorganizatorami Instytut Nauk o Kulturze UMCS oraz Zbiory Fonograficzne IS PAN. Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Pismo Folkowe.

 

Wydarzenie realizowane jest w ramach programu MKiDN 2024: Archiwizacja, opracowanie i udostępnianie Zbiorów Folkloru Muzycznego Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie. Etap I. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.