Mamy wielką przyjemność zaprosić Państwa na X Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne, które w tym roku zatytułowane jest „(Re)eMigracje. Oswajanie obcości – wyzwanie czy obciążenie współczesnej etnomuzykologii?”. Jubileuszowa edycja konferencji odbędzie się w dniach
19-21 kwietnia 2024 r. w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie.
Zachęcamy do zapoznania się z programem!
PIĄTEK, 19 kwietnia 2024
11:00-11:15 uroczyste otwarcie konferencji
dr Józef Zalewski, dyrektor Muzeum Azji i Pacyfiku
dr Maria Szymańska-Ilnata, prezeska Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego
SESJA 1
11:15-11:35 Uwagi porównawcze o etnomuzykologii polskiej i ukraińskiej,
prof. Piotr Dahlig, Uniwersytet Warszawski
11:35-11:55 Problem „swój/obcy” w kulturze obrzędowej Polesia XX wieku: konserwatyzm kobiecego repertuaru „plemiennego” a kreatywność wiejskich skrzypków, prof. Iryna Klymenko, Ukraińska Narodowa Akademia Muzyczna, Mariana Markhel, badaczka niezależna
11:55-12:15 Muzyczne oswajanie sytuacji emigracji i uchodźctwa na przykładzie działalności muzycznej białoruskich imigrantów w Polsce po 2020 roku,
Anastasiya Niakrasava, Uniwersytet Warszawski
12:15-12:35 „Śpiewanie po naszemu” jako tradycja muzyczna pogranicza polsko-wschodniosłowiańskiego na przykładzie Zespołu Śpiewaczego „Jarzębina” z Zabłocia,
dr Agata Kusto, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
12:35-13:00 dyskusja
13:00-14:00 przerwa
SESJA 2
14:00-14:20 „A siostrzyczka z której grupy?”. Zapiski autoetnograficzne, Barbara Śnieżek, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
14:20-14:40 Powojenne migracje religijnej tradycji muzycznej – Kresowiacy na Ziemiach Odzyskanych, dr Kinga Strycharz-Bogacz, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Jana Pawła II
14:40-15:00 Muzyka jako medium oswajania przestrzeni i rewitalizacji społecznej Łemków w nowym środowisku osiedlenia po 1947 roku, dr hab. Tomasz Nowak, Uniwersytet Warszawski
15:00-15:20 Migracje i budowanie tożsamości, Anna Florek, badaczka niezależna
15:20-15:40 dyskusja
15:40-16:00 przerwa
SESJA 3
16:00-16:20 Polityczne wymiary migrującej muzyki – od lokalnego do globalnego,
dr Maria Małanicz-Przybylska, Uniwersytet Warszawski
16:20-16:40 Imigracje, emigracje, przesiedlenia. Przemieszczenia ludności
a dziedzictwo i praktyka taneczna wybranych grup narodowych i etnicznych zamieszkujących Kraków i województwo małopolskie, Krzysztof Hliniak, Uniwersytet Jagielloński
16:40-17:00 Wpływ nowych mediów na repertuar i styl gry muzyków tradycyjnych
w Beskidzie Żywieckim, Wioletta Jakubiec, badaczka niezależna
17:00-17:20 Wesele jako przestrzeń oswajania tradycji w Internecie, dr Beata Maksymiuk-Pacek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
17:20-17:40 Wisła jako szlak i bariera dyfuzji kulturowej folkloru muzycznego – perspektywa etnogeograficzna, Rafał Miśta, badacz niezależny
17:40-18:00 dyskusja
SOBOTA, 20 kwietnia 2024
/miejsce: Targowisko Instrumentów, Forteca Kręglickich, ul. Zakroczymska 11/
11:00-11:30 Drewniany flet poprzeczny starego systemu a tradycyjne kultury muzyczne, dr Ewelina Grygier, Uniwersytet Warszawski
11:30-12:00 Kiedy „obce” staje się „swoim”. Klasyfikacja instrumentów muzycznych
w kulturze Minangkabau (Zachodnia Sumatra), dr Maria Szymańska-Ilnata, Muzeum Azji i Pacyfiku
***
/miejsce: Muzeum Azji i Pacyfiku, ul. Solec 24/
wykład wprowadzający:
13:00-13:40 Muzyka i migracje jako wyzwanie badawcze dla Etnomuzykologii w XX i XXI wieku, dr Arleta Nawrocka-Wysocka, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
13:40-13:50 dyskusja
13:50-14:40 przerwa
SESJA 4
14:40-15:00 „Pieśni wędrujące” – refleksje o migracji, autonomii i udomowianiu śpiewu „obcego”, dr Weronika Grozdew-Kołacińska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
15:00-15:20 Tradycje śpiewacze Serbów Dalmatyńskich na przykładzie miejscowości Žegar w północnej Dalmacji, Kacper Siejkowski, Zofia Zaborowska, badacze niezależni
15:20-15:40 Tożsamość w drodze. Obraz alii w Pieśniach Ziemi Izraela, dr Agnieszka Jeż, Żydowski Instytut Historyczny
15:40-16:00 O tradycjach kolędowych Podkarpacia i Małopolski; kolęda, jako muzyczna myśl łącząca wiele terenów i ich tradycji. Kolęda, jako kultura wędrowna, Karolina Patla, Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie
16:00-16:20 dyskusja
16:20-16:30 przerwa
SESJA 5
16:30-16:50 Nasze, wasze, wspólne – modele repertuarowe na pograniczu Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego z perspektywy etnomuzykologicznej,
dr Agata Krajewska-Mikosz, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
16:50-17:10 Etnomuzykolog wobec translokalnego dziedzictwa muzycznego w regionie postmigracyjnym. Rozważania na marginesie Festiwalu Tradycji Dolnego Śląska,
dr Gabriela Gacek, Uniwersytet Jagielloński
17:10-17:30 Postmigracyjna społeczność a rola animatora muzycznej religijnej kultury na Śląsku, dr Mariusz Pucia, Uniwersytet Opolski
17:30-17:45 dyskusja
17:45 niespodzianka jubileuszowa i koncert zespołu Poniemnie
NIEDZIELA, 21 kwietnia 2024
wykład wprowadzający:
10:00-10:40 Badacz terenowy jako migrant, migrant jako badacz terenowy, dr Łukasz Smoluch, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
10:40-10:50 dyskusja
SESJA 6
10:50-11:10 Jeszcze Polska nie zginęła – to polka, ale ja gram walec!– tradycje muzyczne i ich przekształcenia wśród Polaków w okolicach Mallet, Rio Claro do Sul
i kolonii Santana w Brazylii, Magdalena Tejchma, badaczka niezależna
11:10-11:30 Od Galicji do Teksasu (i z powrotem). Etnowędrówki tradycji na przykładzie skrzypka z Teksasu – Briana Marshalla, Jakub Czapla, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
11:30-11:50 Romowie z gór, dr Dorota Majerczyk, badaczka niezależna
11:50-12:05 dyskusja
12:05-12:20 przerwa
SESJA 7
12:20-12:40 Claiming Authenticity and Performing Blackness during the U.S. Calypso Craze, 1940s-1960s, dr Christopher Ballengee, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
12:40-13:00 Arabski blues – doświadczenie inności i emigracji w reinterpretacji dwóch tradycji, Aya Al Azab-Ruszowska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
13:00-13:20 Nurt etniczny w muzyce organowej XX wieku u kompozytorów afroamerykańskich, Miłosz Rybarski, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
13:20-13:40 W poszukiwaniu utraconych korzeni — tradycyjna muzyka japońska
a (re)konstruowanie tożsamości etnicznej w świetle narracji Amerykanów pochodzenia japońskiego, dr Maria Wacławik, Maynooth University, Irlandia
13:40-14:00 dyskusja i zakończenie obrad
14:00-14:15 prezentacja na temat działalności ICTMD, dr hab. Tomasz Nowak
i dr Łukasz Smoluch
14:15-14:45 zebranie członków PSE
14:45-15:30 przerwa
15:30-17:00 warsztaty śpiewu z dr Weroniką Grozdew-Kołacińską
15:30-16:30 oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Strefa dźwięków”
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego